elektrisch rijden

Informatie > autokopen

Het elektrische rijden

Het hybride rijden is al niet meer uit het dagelijkse straatbeeld weg te denken. En het aantal hybride auto's blijft fors toenemen. Eind augustus reden er 2.400 auto's. Hoe zit dat met het elektrische rijden? Als we kijken naar het aantal elektrische auto's in Nederland, dan reden er eind augustus 2012 een kleine 1700 auto's en deze markt ontwikkelt zich gestaag door. Het aanbod aan elektrische auto's neemt toe, de actieradius wordt groter en het netwerk aan oplaadpunten breidt zich flink uit. Tijd om de elektrische auto nog eens extra onder de loep te nemen. 

Soorten elektrische auto's

Er bestaan 3 soorten electrische auto's, de 'battery electric vehicle' (B-EV), de 'hybrid electric vehicle' (B-EV) en de 'Extended range electric vehicle' (E-REV). (klik hier voor een overzicht met foto's per soort elektrische auto's )

Wat zijn de verschillen tussen deze 3 typen elektrische auto's?

  • De B-EV is een volledig elektrische auto, waarbij de actieradius beperkt is. Zodra de accu leeg is, moet deze eerst worden opgeladen, wat een aantal uren kan duren (7-9 uur/20 km per uur). Deze auto's vallen in de 0% bijtelling categorie.

De Mercedes SLS AMG E-cell is een volledig elektrische automet 4 electro motoren die qua prestaties nauwelijks onderdoet voor  de benzine variant, maar kost wel het dubbele, namelijk 416.500 euro!

  • De E-REV is een elektrische auto met een zogenaamde extended range motor. De auto heeft een elektrische aandrijfmotor die altijd voor de aandrijving van de auto zorgt. De auto kan tot bepaalde afstanden electrisch rijden (40-80 km afhankelijk van uw rijstijl), vervolgens gaat de auto over op benzine. De actieradius is een paar honderd kilometer. Deze auto's vallen in de 0% bijtelling categorie.

De Opel Ampera, een voorbeeld van een E- REV met een extended range motor.

  • De H-EV is een auto met twee aandrijfmotoren, een benzine/diesel motor en een electrische motor. De electrische motor helpt normaliter de brandstofmotor. De accu wordt meestal opgeladen tijdens het rijden. Deze auto's vallen doorgaans in de 14% bijtelling categorie.



De Toyota Prius is een voorbeeld van een H-EV

 

Kostenvoordelen
Wat levert het elektrische rijden u nou eigenlijk op, buiten het feit dat u milieubewust bezig bent? In aanschaf is de elektrische auto namelijk duurder dan een normale brandstof auto. Maar als je goed kijkt naar de maandelijkse kosten dan valt dat verschil vaak erg mee. Ten eerste hoef je nooit brandstof te tanken, het laden van de accu kost een aantal euro. Dat is ten opzichte van een volle brandstoftank marginaal. Verder liggen de onderhoudskosten veel lager (eenvoudigere motor dan een brandstofmotor, minder bewegende delen), vallen elektrische auto's in de 0% bijtellingscategorie en zijn de auto's vrijgesteld van wegenbelasting en bpm. Daarnaast zijn er ook gemeentelijke subsidies en/of gemeentes die gratis parkeren dan wel gratis opladen aanbieden. 

Fiscaal
Indien u als ondernemer een electrische auto wilt aanschaffen dan gelden er een flink aantal fiscale voordelen, zoals de investeringsaftrek (oftewel kleinschaligheidsinvesteringsaftrek). Dit percentage van maximaal 28% is van de winst aftrekbaar. Tot voor kort was dit niet mogelijk voor personenauto's, maar geldt nu wel voor auto's zonder of met een lage CO2-uitstoot (0% of 14% categorie).

Daarnaast is er de zogenaamde milieu-investeringsaftrek (MIA). Deze is van toepassing als de investering op de zogenaamde milieulijst voorkomt die jaarlijks door Agentschap NL wordt gepubliceerd. Voor de electrische auto kan 36% geclaimd worden als de uitstoot minder dan 50 gram per kilometer bedraagt. 

Verder is qua investering van belang dat voor elektrische auto's de komende jaren een nihiltarief bpm geldt. De elektrische auto is dus zonder deze aanschafbelasting.

Voor de motorrijtuigenbelasting, oftewel wegenbelasting, geldt ook het nihiltarief. Voor de overige CO2-uitstoot afhankelijke bijtellingscategorieën klik hier.

Voor de omzetbelasting (BTW) geldt vanaf juli 2011 geen specifieke regeling meer voor elektrsiche auto's. Bij privé gebruik wordt de gewone regel gehanteerd waarbij alle BTW aftrekbaar is en er jaarlijks een BTW correctie plaatsvindt voor privé gebruik van 2,7% van de catalogusprijs.

Accijnzen zijn bij elektrisch rijden niet van toepassing. Wel wordt er een energiebelasting geheven per kWh. Dit is nog steeds een stuk goedkoper dan bij de 'normale' brandstoffen, want de belasting op electriciteit bedraagt slechts 56% van die van normale loodvrije benzine. Deze belasting betaalt u trouwens niet als u bij een gratis oplaadpunt uw accu laadt.

Waar kunt u uw elektrische auto opladen
De elektrische auto kan simpelweg opgeladen worden via het gewone stopcontact. Dit duurt wel vrij lang, tussen de 7 en 9 uur. Per uur laadt de accu dan ca. 20 kilometer bij. Op zich geen probleem als uw auto bij uw huis staat en u de auto 's nachts laat opladen. 

Gelukkig is dit niet de enige mogelijkheid. Er zijn inmiddels ca. 2.500 oplaadpunten in Nederland gerealiseerd en dit aantal stijgt gestaag. Via diverse websites zoals opladen.nl, stekkerweb.nl, Elektrisch Vervoer Nederland en ook applicaties voor uw iPhone, kunt u precies zien waar in de buurt er zich een oplaadpunt bevindt. Er zijn ook zogenaamde snellaadpunten (ca. 40 in Nederland) wat het een stuk aangenamer maakt, aangezien deze oplaadpunten uw accu binnen 20 minuten weer opladen. Bij sommige stations is het laden gratis, bij anderen kost het ca. 8 euro. 

Een oplaadpaal aanvragen
Ook kunt u ertoe besluiten een eigen oplaadpaal aan te vragen. Voor particulieren kan dit bij de gemeente. Voor bedrijven is dit niet het geval, zij dienen zelf een geschikte partij te vinden. Particulieren in het bezit van een elektrische auto kunnen aanspraak maken op diverse subsidies bij de gemeente en hoeven een Elektrisch Oplaadpunt vaak niet zelf te betalen. Bedrijven daarentegen draaien wel grotendeels voor de kosten op. Bent u van plan een oplaadpaal aan te vragen dan kunnen partijen zoals Elektrisch Oplaadpunt of e-laad u daar goed bij helpen. 

Welke merken en type elektrische auto's zijn er?
Inmiddels zijn er een flink aantal typen elektrische auto's op de markt. In Nederland is er keuze uit o.a. de Nissan Leaf, Mitsubishi iMiEV, Peugeot iOn, Citroën C-Zero, TH!NK City, Tezzari Zero, Tesla Roadster, Opel Ampera, GM Volt, Renault Kangoo Z.E. en Fisker Karma. Een compleet overzicht vindt u hier.

Actieradius en snelheid
Uiteraard is dit afhankelijk van het model, maar in principe ligt dit rond de 120/150 km. Voor de Tesla ligt dit rond de 300 kilometer. In de stad neemt het bereik, zogenaamde actieradius toe. Als we kijken naar woon-werkverkeer dan leent de elektrische auto zich hier goed voor. Als we kijken naar de maximumsnelheid dan ligt deze op ca. 120/145 km/u. De snelheid bij het accelereren/optrekken ligt hoger dan dat bij een vergelijkbare brandstofauto omdat de elektrische motor altijd zijn volledige kracht levert. De Tesla Roadster is een ultiem voorbeeld, waarbij de acceleratie van 0 naar 100 km/u op 3,7 seconden ligt en de maximumsnelheid 200 km/u bedraagt.

Kosten per maand/km
De kosten per maand of per kilometer zoals bij brandstofmotoren is bij elektrische auto's nog moeilijk te berekenen. Dit hangt samen met het korte tijdsbestek dat er nog maar in dit type auto's is gereden waardoor de ervaringscijfers ontbreken. Ook weten we nog niet wat een auto na een paar jaar gaat opleveren (restwaarde), omdat we nog niet kunnen inschatten wat de batterij over een paar jaar oplevert, hoe lang de batterij op maximale laadcapaciteit blijft draaien en wat de kosten zijn om een vervangende batterij aan te schaffen. 

 

Lees ook de volgende artikelen.